الإحباط وعلاقته بالاکتئاب لدى عينة من طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الصحة النفسية کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

    هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين الإحباط والاکتئاب لدى طلاب الجامعة، کما هدفت الدراسة إلى معرفة الفروق بين الجنسين فى الإحباط والاکتئاب، والفروق بين التخصصات العلمية والأدبية فى الإحباط والاکتئاب، والکشف عن أبعاد الإحباط المنبئة بالاکتئاب لدى طلاب الجامعة، وأجريت الدراسة على عينة قوامها (469) (130طالبًا- 339 طالبة) بالفرقة الرابعة من طلاب کليات أدبية وعملية، تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين 21-22 عاماً، طبق عليهم مقياس الإحباط إعداد الباحثة (2021) ومقياس بيک الثانى للاکتئاب إعداد (غريب عبد الفتاح 2015)، وأظهرت  نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائياً بين درجات الإحباط (الأبعاد والدرجة الکلية)، والدرجات الکلية للاکتئاب لدى طلاب الجامعة، وأظهرت النتائج أيضاً وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الطلاب (الذکور) والطالبات (الإناث) فى الإحباط الاجتماعى لصالح الطالبات (الإناث)، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الطلاب (الذکور) والطالبات (الإناث) فى الدرجة الکلية للاکتئاب لصالح الإناث، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات طلاب الجامعة التخصصات العلمية والأدبية  فى کل من الإحباط الاجتماعى، والشخصى، والدرجة الکلية للإحباط لصالح طلبة التخصصات الأدبية، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات طلاب الجامعة التخصصات العلمية والأدبية  فى الدرجة الکلية للاکتئاب لصالح التخصصات الأدبية، کما أظهرت النتائج أنه يمکن التنبؤ بالدرجة الکلية للاکتئاب من درجات کل من: الإحباط الأکاديمى، والاجتماعى، والشخصى من أبعاد مقياس الأحباط لدى طلبة الجامعة، ولا يمکن التنبؤ بالدرجة الکلية للاکتئاب من درجات الإحباط الاقتصادى، وتوصى الدراسة بضرورة إعداد دورات وبرامج إرشادية لتدريب طلاب الجامعة على أساليب مواجهة مواقف الإحباط التى يتعرضون لها، والخروج من حالة الإحباط دون الإضرار بالذات أو المجتمع، والعمل على وقايتهم من الاکتئاب.
 

نقاط رئيسية

 

 

الكلمات الرئيسية


باقر دارابى، وفراس منديل(2021). الاکتئاب وعلاقته بالتدين لدى طلبة الجامعة. مجلة لارک للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية، 4(43)، 406-434.
جبار رتيبة(2017). سوء المعاملة الوالدية وتأثيرها فى ظهور الإحباط عند الطفل.المؤسسة العربية للاستشارات العلمية وتنمية الموارد البشرية،(57)، 1-25.
جمال الذهبى، وعمار السلمانى(2017).الاکتئاب وعلاقته بالعوامل الخمسة الکبرى للشخصية لدى طلبة الجامعة. دراسات عربية فى التربية وعلم النفس، (82)، 383-414.
دانيا الشبؤون، وأمل الأحمد (2011).القلق وعلاقته بالاکتئاب عند المراهقين.مجلة جامعة دمشق، 27(3)، 759-797.
ربي معوض، ورفعة السبيعى (2018).الضغوط الأکاديمية والاکتئاب لدى طالبات الکليات الإنسانية بجامعة الملک سعود (دراسة مقارنة).مجلة العلوم التربوية والنفسية، 19(3)، 165-189.
زلفى مرعى(2008).درجة الشعور بالوحدة النفسية وعلاقتها بکل من الاکتئاب والاغتراب النفسى لدى طلبة السنة الثالثة فى جامعات (القدس، بيرزيت، الخليل)، رسالة ماجستير، کلية التربية جامعة القدس.
سامر رضوان(2001).الاکتئاب والتشاؤم دراسة ارتباطية مقارنة.مجلة العلوم التربوية والنفسية جامعة البحرين، 2(1)، 13-48
طارق السلمى(2020). الإحباط ودافعية الإنجاز وعلاقتهما بالتحصيل الأکاديمى لدى طلاب الکلية الجامعية بالجموم فى جامعة أم القرى.المجلة التربوية جامعة سوهاج، (69)، 584-609.
عبد الکريم محسن (2013). الاکتئاب لدى طلبة الجامعة وعلاقته بالجنس والتخصص. مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية کلية التربية للعلوم الإنسانية جامعة البصرة، 1(37)، 106-138
نجاة زريق(2018).الإحباط: أسبابه وأنواعه ونتائجه وکيفية الوقاية منه ومواجهته. مجلة القلعة جامعة المرقب، (9)، 739-761.
نجية کنز (2014).الاکتئاب النفسى لدى طلاب الجامعة وعلاقته ببعض المتغيرات. مجلة کليات التربية، (1)، 166-185.
ندى سلمان(2013). الاکتئاب وعلاقته بالأمن النفسى لدى طلبة جامعة بغداد. مجلة کلية التربية للبنات، 24(4)، 1161-1176.
نشأت أبو حسونة (2016). مستوى أعراض الاکتئاب لدى طلبة جامعة إربد الأهلية فى ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية. مجلة المنارة، 22(4)، 219-258.
هدى المعمرية (2018).التنبؤ بمستويات الاکتئاب من خلال أنماط التنشئة الوالدية لدى طلبة الحلقة الثانية بسلطة عمان.مجلة البحث العلمى فى التربية، (19)، 59-84.
يحيى النجار(2010).العوامل المؤدية للشعور بالإحباط لدى المراهق الفلسطينى: دراسة على عينة من المراهقين الفلسطينين بعد الحرب على غزة 2008-2009 . مجلة کلية التربية جامعة عين شمس، (34)، 143-176.
Abdel Fattah,M. (2017).Frustration intolerance and its relationship to personality traits among sample of Najran university students "predictive study".International Journal of Psychology and Behavioral Sciences,7(2),49-54.
Abooie,B.,&Amiri,M.(2019).Relationship between perceived stress, frustration tolerance,cognitive emotion regulation with depression syndrome.Middle Eastern Journal Of Disability Studies,9,1-7.
 Abreu,A.,Nascimento,F.,Barros,E.,&Barros,V.(2019).Depression,anxiety disorders and socioeconomic factors affecting university students: review. Hospice& Palliative Medicine International Journal,3(2),86-92.
Ahmed,G.,Negash,A.,Kerebih,H.,Alemu,D.,&Tesfaye,Y.(2020).
        Prevalence and associated factors of depression among Jimma university students.A cross- Sectional study.International Journal Of  Mental Health Systems,14(52),1-14.
Amarasuriya,S.,Jorm,A.,&Reavley,N.(2015).Prevalence of depression and its correlates among undergraduates in Sir lanka. Asian Journal Of Psychiatry,15,32-37.
American Psychiatric Association (2013).Diagnostic And  Statistical Manual Of Mental Disorders(DSM-5).United States.
Baars,M.,Muller,M., Gallhofer,B.&Netter,P.(2011).Depressive and aggressive responses to frustration:Development of a questionnaire and its validation in a sample of male alcoholics. Depression Research and treatment,2011(3),1-19.
Balter,L.Sundelin,T.&Axelsson,J.(2021).Sickness and sleep health predict frustration and affective responses to a frustrating trigger.Scientific Reports,11(1542),1-11.
Bessiere,Newhagen,Robinson,&Shneiderman(2006).A model for computer frustration: The role of instrumental and dispositional factors on incident, session, and post-session frustration and mood. Computers in Human Behavior,22(6),941-961.
Campbell,R.,Boone,L.,Vansteenkiste,M.,&Soenens,B.(2018).
        Psychological need frustration as a transdiagnostic process in associations of self- critical perfectionism with depressive symptoms and eating pathology. Journal Of Clinical Psychology,74(10),1775-1790.
  Chai,L.,Yang,W.,Zhang,J.,Chen,S.,Hennessy,D.,&Liy,Y.)2020).
      Relationship between perfectionism and depression among Chinese college students with self-esteem as a Mediator. Journal Of Death and Dying,80(3),490-503.
  Cooper,K.,Gin,L.,Barnes,M.,&Brownell,S.(2020).An exploratory study of students with depression in undergraduate research experiences. CBE Life Science Education,19(2),1-17.
Dahlin,M.,Jonebirg,N.,&Runeson,B.(2005).Stress and depression among medical students: a cross-sectional study. Medical Education,39,594-604.
Dapaah,J.&Amoako,H.(2019).The causes of depression among university students and its effects on their academic life in the Kwame Nkrumah university of science and technology, Kumasi, Ghana. International Journal Of Innovation Education And Research,7(6),154-167.
Dinis,J.&Bragnca,M.(2018).Quality of sleep and depression in college students: A systematic Review.Sleep Science,11(4),290-301.
Dow,C.,Roche,P.,Ziebland,S.(2012).Talk of frustration in the narratives
       of people with chronic pain.Chronic Illnessam,8(3),176-191.
Fagbenro,D.,Azeez,D.,&Foluke,H.(2019).Role ofSelf-efficacy,life frustration,quality of health,and meaning in life on suicidal ideation among adolescents: A Nigeria  experience.International Journal Of Research studies in Psychology,8(1),15-25.
Fernandes,M.,Vieira,F.,Silva,J.,Avelino,F.,&Santos,J.(2018).Prevalence of anxious and depressive symptoms in college students of a public institution. Revista Brasileira de Enfermagem,71,2169-2175.
Gavurova,B.Ivankova,V.&Rigelsky,M.(2020).Relationships between perceived stress,depression and alcohol use disorders in university students during the COVID-19 pandemic: A Socio-Economic dimension. International Journal Of Environmental Research And Public Health,17(23),1-25.
 
Goel,S.,&Narang,D.(2012).Gender differences in marital adjustment, mental health and frustration reactions during middle age. IOSR Journal Of Humanities And Social Science,1(3),42-49.
Gulzar,S.,Yahya,F.,Nauman,M.,Mir,Z.&Mujahid,S.(2012).Frustration among university students in pakistan. International research Journal of social sciences,1(4),7-15.
Jahan,A.,&Khan,I.(2018).Relevance of frustration theories in the present Indian context: An analysis of related factors.World Wide Journal Of Multidisciplinary Research And Development,4(2),394-400.
Jeronimus,B.,&Laceulle,O.(2017).Frustration In Jeronimus,B.,&Laceulle,O. Encyclopedia of personality and individual differences. New York: Virgil Zeigler-Hill and Todd K. Shackelford ,pp.1-8.
Jeronimus,B.,Rises,H.,Oldehinkel,A.,&Ormel,J.(2017).Why does frustration predict psychopathology? Multiple prospective pathways over adolescence: A trails study. European Journal of personality,31(1),85-103.
Korzenev,A.,Lebedev,A.,&Abritalin,A.(2012).Neural correlates of frustration in depressed patients and healthy controls: An fmri study. European Psychiatry,27,1-1.
Kumar,N.(2021).Study of frustration among adolescents in relation to locus of control. International Journal Of Creative research thoughts, 9(4),4140-4148.
Lew,B.,Huen,J.,Yu,P.,Yuan,L.,Wang,D.,Ping,F.,&etal.(2019).Associationbetween depression,anxiety,stress,hopelessness,subjective well-being, coping styles and suicide in chinese university students.PLoS ONE,14(7),1-11.
Li,L.,Lok,G.,Mei,S.,Cui,X.,An,F.,Li,L.,&et al.(2020).Prevalence of depression and its relationship with quality of life among university students in Macau,Hong Kong and mainland China.Scientific Reports,10(1),1-8.
Liu,X.,Xie,R.,Li,Y.,Xiong,F.,&Li,W.(2021).How psychological frustration tolerance and self esteem influence the association between father absence and hostility in depressed adolescents: a multiple mediation model.preprint.
Lebedev,A.,Abritalin,E.,Lebedeva,A.,Shmeleva,L.,&Korzenev,A.(2013).Anterior Hippocampal connectivity and response to frustration in major depression. European Psychiatry,1-1.
Massey,E.,Garnefski,N.,Gebhardt,W.,&Leeden,R.(2009).Daily Frustration, cognitive coping and coping efficacy in adolescent headache: A daily diary study.Headache The Journal Of Head And Face pain,49(8),1198-1205.
Matsudaira,T.&Kitamura,T.(2006).Personality Traits as risk factors of depression and anxiety among Japanese students. Journal Of Clinical Psychology,62(1),97-109.
Moreno,M.,Jelenchick,L.,Egan,K.,Cox,E.,Young,H.,Gannon,K.,&et al.(2011).Feeling bad on facebook: depression disclosures by college students on a social networking site. Depression and anxiety,28(6),447-455.
 Morillo-Rivero,L.,Ibanez-Molina,A.&Torres,C.(2020).Successive negative contrast in humans:Dissociation between behavioral and affective measures of frustration. Learning And Motivation,70,1-14.
Moutinhol,Maddalena,Roland,Lucchetti,Tibirica,Ezequiel,&etal.(2017).
         Depression,stress and anxiety in medical students:A cross-Sectional comparison between students from different semesters.Rev Assoc Med Bras,63(1),21-28.
Munoz-Fernandez,N.,&Rodriguez-Meirinhos,A.(2021).Adolescents concerns, Routines, peer activities, frustration, and optimism in the time of COVID-19 confinement in Spain. Journal of clinical Medicine,10(4),1-13.
Nishimura,T.,&Suzuki,T.(2016).Basic psychological need satisfaction and frustration in Japan: controlling for the big five personality traits.Japanese psychological Research,58(4),320-331.
Olum,R.,Nakwagala,F.,&Odokonyeri,R.(2020).Prevalence and factors associated with depression among medical students at Makerere University,Uganda. Advances in Medical Education and Practice,11,853-860.
Ozer,B.,Demir,A.,&Harrington,N.(2012).Psychometric properties of frustration discomfort scale in a Turkish sample.Psychological Reports:Measures&Statistics,111(1),117-128.
Pancholi,M.(2017).A comparative study of mental health and frustration among tribal and non-tribal adolescents of Sirohi District. Madhav Research and Review: A Multidisciplinary International Journal 3(1),6-11.
Parra,R.(2020).Depression and the meaning of life in university students in times of pandemic. International Journal Of Educational Psychology,9(3),223-242.
Quispe,P.&Aguirre,F.(2021).Depression, Emotional Health and Technologies in adolescents. Revista Gestao Inovacao Technologias,11(3),1274-1289.
Racic,M.,Todorovic,R.,Ivkovic,N.,Masic,S.,Joksimovic,B.,&Kulic,M.
       (2017).Self-perceived stress in relation to anxiety,depression and health related quality of life among health professions students: A cross sectional study from bosin and herzegovina. Slovenian Journal Of Public Health,56(4),251-259.
Saeed,S.&Dawood,S.(2013).Tolerance towards frustration, self-esteem, anxiety and depression in physically disabled individuals. Pakistan Journal Of Social And Clinical Psychology,11(2),43-46.
Sahay,S.(2021).An Anthropological study of frustration among the youths: The causes and the reaction: A case study of Indore Madhya Pradesh, India. Journal Of Research in Humanities and social Science,9(7),50-60.
 Saravanan,C.,&Wilks,R.(2014).Medical students experience of and reaction to stress: The role of depression and anxiety. The Scientific World Journal,2014(2),1-8.
Satija,A.(2016).Frustration in adolescents and its effect on their mental health- a Review. International Journal Of Research in Social Sciences,6(11),153-166.
Singh,S.&Kaur,R.(2015).Problems of frustration, aggression, and low self-esteem among adolescents. International Journal of Multidisciplinary research and development.2(3),901-904.
Sivakumar,A.(2018).personality and frustration among post graduate students of bharathiar university. Review of Research,7(8),1-8.
Shams-Eldin,A.,Hassan,H.,Amer,S.,&Kasim,K.(2019).Prevalence of depression among medical students at Al-Azhar university:Across sectional study.Al- Azhar Medical Journal,48(1),89-99.
Shepherd,R.&Edelman,R.(2009).The interrelationship of social anxiety with anxiety, depression, locus of control, ways of coping and ego strength amongst university students.College Quarterly,12(2),1-13.
Shi,S.,Zhang,Z.,Wang,Y.,Yue,H.,Wang,Z.,&Qian,S.(2021).The relationship between college teachers frustration tolerance and academic performance. Frontiers In Psychology,12,1-11.
Tindall,I.&Curtis,G.(2019).Validation of the measurement of need frustration.Frontiers in Psychology,10(1742),1-8.
Tripathy,M.(2019).Reactions to frustration level of high school students as related to their academic achievement. New York Science Journal,12(9),28-32.
Villatte,A.,Marcotte,D.,&Potvin,A.(2017).Correlates od depression in First-Year college students. Canadian Journal Of Higher Education,47(1),114-136
Vovk,M.,Emishyants,O.,Zelenko,O.,Maksymova,N.,Drobot,O.,&
         Onufriieva,L.(2020).Psychological features of experiences of frustration situations in  youth age. Journal Of Scientific& Technology Research,8(1),920-92.
Wang,S.(2019).Study of frustration education of college students from the perspective of Adler's individual psychology. Advances in  Social Science, Education and Humanities Research,329, 326-330.
World Health Organization(WHO) (2019).Eleventh Revision of the international Classification of diseases and related Health problems(ICD-11).
Xie,X.(2021).Frustration in an additional factor of addiction treating depression in people with Dementia. Journal Of Alcoholism& Drug Dependence,9(4),1-1.
Zajenkowska,A.,Ulatowska,J.,Prusik,M.&Budziszewska,M.(2017).Be careful what you wish for! Desired and actual behavior inconsistency in frustrating and provoking situations as predictors of depression.Studia Psychologica,59(4),243-255.
Zajenkowska,A.,Jasielska,D.,&Melonowska,J.(2019).Stress and sensitivity to frustration predicting depression among young adults in Poland and Korea- psychological and philosophical explanations.Current Psychology,38(3),769-774.